Donderdag is Infrabel begonnen met de elektrificatiewerken van de spoorlijn tussen Hamont en Mol. Het startschot voor de werken, die tot 2020 zullen duren, werd gegeven door de federale minister van Mobiliteit François Bellot, de burgemeesters Theo Schuurmans, Raf Drieskens, Jaak Fransen, Peter Vanvelthoven en Paul Rotthier, en de CEO van Infrabel Luc Lallemand.
Ruim 800 nieuwe bovenleidingspalen en 200 km aan nieuwe kabels
In totaal komen er langs het traject van 33 kilometer 830 nieuwe bovenleidingspalen, met daarop 200 kilometer aan nieuwe kabels en draden. Langs spoorlijn 19 komen ook drie nieuwe tractieonderstations die de nodige hoogspanning om kunnen zetten in bruikbare spanning voor het treinverkeer.
Eind 2020 moeten de eerste elektrische treinen over het traject rijden. "Dat is positief, want dat komt de stiptheid ten goede en is beter voor het milieu", aldus Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. "Dat laat de NMBS toe om moderne, comfortabele treinen in te zetten met meer capaciteit."
"De werken zijn zeker klaar voor 2020", zo verzekerde CEO Luc Lallemand. "We worden hier niet geconfronteerd met bouwvergunningen of complexe discussies over nieuwe tracés of infrastructuren. Dit is gewoon een elektrificatie van een bestaande lijn."
Duurzame investering in de mobiliteit in Noord-Limburg en de Kempen
Voor de werken is er een investering voorzien van 47,5 miljoen euro. Een deel van het geld is afkomstig uit de extra enveloppe van 1 miljard die federaal minister van Mobiliteit François Bellot heeft gekregen van de regering. Veertig procent van het eindbedrag wordt gesubsidieerd door Europa.
Na de herlancering van de GEN-werken is dit het eerste nieuwe spoorproject uit het strategische meerjareninvesteringsplan dat wordt uitgevoerd.
De minister kondigde ook nog aan dat ook lijn 15, tussen Zonhoven en Balen, wordt geëlektrificeerd wordt en dat er een studie komt om lijn 18, tussen Hasselt en Neerpelt, te herstellen. (Belga) - foto's Infrabel – François de Ribaucourt/ N.